Welcome To Ummu Sofiah Orphanage. We need your help to move forward... Please help Us. Every donation we receive makes a difference. "Therefore, treat not the orphan with harshness" (Qur’an 93:9) http://ummusofiah.blogspot.com

Berbuka puasa di Pusat Latihan Penjara, Taiping

Monday, September 14, 2009

Tarikh = 12 September 2008

Program = Berbuka Puasa Bersama Warga Pusat Latihan Penjara Taiping

Penganjur = Warga Pusat Latihan Penjara Taiping




Jemputan pihak penjara Taiping untuk berbuka puasa bersama-sama pelajar-pelajar kami amat menyeronokkan kerana mereka juga membawa kami melawat sekitar Taiping sebelum tiba waktu berbuka.

Pelajar-pelajar kami diiringi oleh 4 orang pengiring dijemput oleh pihak penjara dengan menaiki bas penjara pada pukul 3.00 petang untuk dibawa melawat sekitar Taiping. Kami mula dibawa berjalan melawat Muzium Taiping selama setengah jam dan bergambar di sana beramai-ramai.Setelah itu kami dibawa pula melawat Bukit Larut dan sekitar Taman Tasik Taiping. Kami berhenti di Masjid Taiping untuk sama-sama melaksanakan ibadah Asar. Kami menyambung lawatan dan singgah di Taiping Sentral atau Tesco untuk membeli belah dan melihat barangan. Pelajar-pelajar kami diberi sedikit wang perbelanjaan oleh pihak penjara supaya semua pelajar kami dapat berbelanja seperti orang lain.

Lawatan kami selesai kira-kira jam 6.00 petang dan kami semua dibawa ke destinasi terakhir iaitu Pusat Latihan Penjara Taiping untuk menyertai Majlis Berbuka Puasa bersama warga penjara dan pelatih-pelatih. Sebelum tiba waktu berbuka kami semua ditempatkan di sebuah bilik khas untuk kami melepaskan penat setelah penat berjalan melawat sekitar Taiping dan membeli belah.

Dalam kira-kira pukul 7.10 malam, kami dijemput ke tempat majlis berbuka puasa berlangsung dan berkenal-kenalan sambil menunggu waktu berbuka. Pelbagai juadah disediakan dan kami berbuka bersama-sama. Kami menunaikan solat Maghrib berjemaah dan menyambung menikmati hidangan berlauk. Sambil menikmati juadah berbuka kami semua dihiburkan oleh kumpulan nyanyian nasyid daripada pihak penjara yang dimaklumkan telah memenangi tempat kedua dalam pertandingan nasyid seluruh penjara di Malaysia.

Setelah itu sedikit ucapan alu-aluan disampaikan oleh pengerusi pihak Pusat Latihan Penjara Taiping dan tidak ketinggalan juga ucapan terima kasih oleh En. Karim iaitu Pengetua Pusat Jagaan Ansk-anak Yatim Ummu Sofiah kerana kesudian meraikan pelajar-pelajar kami untuk berbuka puasa bersama-sama.

Penyampaian sumbangan dilakukan oleh pengerusi penjara kepada semua anak-anak yatim yang hadir dan majlis berakhir dalam pukul 9.00 malam. Kami semua dihantar pulang dan tiba di Pusat Jagaan dalam pukul 10.00 malam.

0 comments:

/baca /bye /ding /hore /joget
/kembik /love /marah /melet /mencak
/nangis /ngayal /puyeng /serem /stres

Post a Comment